V.32



Heej!

Jag skrev precis ett långt inlägg som jag råkade trycka bort utan att ha sparat =/
Ja iallafall, imorse ringde barnmorskan och ville ändra min tid som jag hade imorrn tills idag, så jag for in till stan för att träffa BM :)
Allt såg jätte bra ut med bebis, hjärtljud & puls va jätte bra.
När ja ändå va hos BM så passade ja på att fråga om sparkarna som jag känner väldigt långt ner, då kände hon på bebis och konstaderade att bebis ligger väldigt långt ner och har burrat ner huvudet långt ner, så inte så undligt att ja kännt nått så väldigt långt ner.. så ja där ligger den nu :)
Hade iallafall inte gått upp det minsta lilla gram, som ja e sjukt glad för.
Magen hade heller inte växt, va på samma mått som sist, så nu har vi gått ur kurs på våran lilla bana kan man säga.. förut låg vi precis på rätta linjen, nu ligger vi ganska långt under, men det va absolut ingen fara ! får göra ett nytt besök om 2 veckor igen och kolla så allt e bra..
BM säger, ja bebis kan lika gärna födas i V.37 som i V.40 ... haha. det ska vi väl inte hoppas på, ja hoppas den stannar lite längre. men men, den stannar precis så länge den vill..
aja, känns skönt att veta varför den sparkar så långt ner och att alla va bra med den :)

Nu ska ja iallafall passa på att kolla på ett avsnitt av One Tree Hill medans ja e ensam hemma..

Känner mig på lite bätter humör idag faktsit...
igår och förrgår va väldigt sorgsna dagar förövrigt så inte så undliugt att ja inte kände mig på topp kanske.

jaha. hörs så..



V.32

Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. På vissa håll görs en ultraljudsundersökning den här veckan. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.




V.32 (31+0)





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mika£la

världens lyckligaste tjej <3

RSS 2.0